basree-rakijan

Tuesday, May 26, 2009

P S I Love You - 9


Jamil meninggalkan pejabat lebih awal petang itu. Dia berpesan kepada Zaidah pembantunya, kalau ada sesiapa bertanyakan dia, suruh saja mereka menghubungi telefon bimbitnya. Selepas menutup PC di atas meja, Jamil mencapai kunci kereta lalu melangkah keluar. Wajah Jamil tampak risau. Zaidah tertanya-tanya apakah yang menyebabkan bosnya begitu sugul sepanjang hari.

Sepanjang lima tahun berkerja dengan Jamil dia jarang-jarang berkelakuan begitu. Biarpun berdepan dengan masalah kehilangan akaun pelanggan terbesar, Jamil masih mampu bertenang. Tapi kali ini dia tampak begitu tertekan sekali. Hendak dikatakan syarikat menghadapi masalah tidak juga. Sebab semasa mesyuarat pagi tadi akaun-akaun yang diurus Jamil semua mencatatkan prestasi memberangsangkan.

Mata Zaidah mengiringi Jamil sampai dia masuk ditelan lif. Begitu Jamil hilang dari pandangan Zaidah terus masuk ke bilik Jamil untuk mengemas meja. Beberapa helaian kertas berserakan di meja Jamil. Zaidah mengutip kesemua kertas-kertas tersebut lalu meletakkannya di dalam fail. Tiba-tiba sekeping gambar lama yang sudah lusuh terjatuh dari himpunan kertas-kertas yang diangkat Zaidah.

Gambar itu sudah pudar. Di dalamnya kelihatan Jamil dan empat orang lagi rakan sedang berdiri di hadapan sebuah kereta Honda Civic berwarna kelabu. Jamil pada usia sekitar 20an ketika itu. Kesemua mereka mengenakan jeans biru dan Jamil yang memakai kemeja-T putih kelihatan sedang menutup muka semacam belum bersedia semasa kamera dipetik. Di belakang gambar tersebut tercatat kata-kata ....

“All love that has not friendship for its base, is like a mansion built upon sand”

Waktu Jamil tiba di Hotel Hyatt Saujana, Subang jam sudah menunjukkan pukul 6.45 petang. Dua bas persiaran besar kelihatan sedang menurunkan penumpang. Para pelancong dari Jepun itu berjalan ke arah "Kogetsu", restoran Jepun bersebelahan hotel tersebut.

Faridah sudah menempah tempat duduk di restoran tersebut. Pagi tadi dia sudah menelefon Jamil untuk makan malam bersama di situ. Ada perkara penting hendak dibincangkan katanya. Walaupun tidak begitu menggemari makanan Jepun, Jamil tidak menolak. Restoran tersebut ialah tempat kegemaran Faridah.

Biarpun puas didesak Jamil namun Faridah tetap enggan memberitahu perkara penting yang hendak dibincangkannya. Faridah hanya berkata dia mungkin tidak pulang semula ke Los Angeles. Dia sudah memutuskan hendak tinggal di Kuala Lumpur. Puas Jamil berteka-teki namun dia tidak mampu mencari jawaban yang memuaskan hatinya.

”Nasib baik you dah buat tempahan,” sapa Jamil sebaik mengambil tempat duduk di hadapan Faridah.
”Kenapa?,” tanya Faridah
”I nampak dua bas persiaran pelancong Jepun menuju ke mari.”
”Ehh, I am a regular customer here lah, don’t worry”
jawab Faridah lalu meleretkan senyuman.

Jamil tidak tahu makanan apa yang hendak ditempah sebaik pelayan mendekati mereka. Kerana hendak menjimatkan masa, dia meminta soba, sushi dan tempura. Tempahan tersebut disertakan chawan mushi, jeruk timun, sup miso, salad dan buah-buahan.

”That’s is lunch menu Jamil!” bisik Faridah lalu mentertawakan Jamil.

Jamil selamba saja. Dia terus makan bila tempahan tiba. Dia langsung tidak menanyakan tempahan Faridah. Yang dia ingat Faridah menyebut ikan salmon kepada pelayan tadi. Lepas separuh makanan tersebut dimakannya Jamil meletakkan chopsticks.

”Tak ada selera lah...” kata Jamil sambil meneguk air teh Jepun.

Tempat duduk mereka berdepan dengan tasik. Kerlipan lampu-lampu yang menghias tepian tasik tersebut menambah keceriaan malam. Namun Jamil tidak mengendahkan itu semua. Dia begitu ingin tahu tujuan Faridah mengajaknya keluar malam itu.
Tiba-tiba Faridah bangun beralih tempat duduk. Dia duduk di sebelah Jamil menghadap ke arah tasik. Sambil terus melemparkan pandangan jauh ke luar restoran, Faridah menggengam tangan Jamil.

”Jamil, I dah buat keputusan,”
“Keputusan apa?”
“Untuk tinggal terus di Kuala Lumpur.”
“Apa maksud you?”
“I akan berpisah dengan Ismail.”
”Apa?!!”
Jamil terkejut lalu melepaskan jarinya dari genggaman Faridah. Bila dia cuba mengalihkan pandangan, mata kedua-dua mereka bertembung.

”I akan ambil haluan hidup sendiri," kelopak mata Faridah mula menitiskan airmata. Tapi matanya masih memandang ke arah tasik. Kerdipan cahaya lampu di tepian tasik menari-nari dalam mata Faridah. Dia sebak. Hatinya terasa kosong sekosongnya.

”Dan I berharap dapat menumpang kasih you, Jamil”

Jamil bungkam. Dia hanya mampu membisu seribu bahasa. Dia sendiri bingung dan terkejut. Tak tahu apa yang dirasakannya. Seluruh badannya terasa kebas. Jauh fikiran Jamil melayang dibawa perasaan. Perasaan apa? Dia pun tak tahu. Memang dia sukakan Faridah. Tapi itu dulu. Dalam keadaannya sekarang dia tidak dapat berfikir.

Perlahan-lahan Jamil mengutip kekuatannya semula. Walaupun dia masih sayangkan Faridah tetapi kini bukan masanya. Dia punya kehidupan sendiri. Begitu juga Faridah. Perbualan mereka sampai di situ sahaja. Tidak lama selepas itu Jamil menghantar Faridah pulang ke rumah adiknya di Shah Alam. Dia berlepas pergi sebaik Faridah melangkah keluar dari keretanya. Di dalam kereta, lagu "Izinkan Aku Pergi" oleh Kaer, berkumandang dari stereo Jamil.

Sinaran mata
Cerita segalanya
Duka lara terpendam
Memori semalam

Tinggal segala cinta
Tiada kembalinya
Abadi kasih kita
Kau bawa bersama

Mimpi indah mekar
Saat cinta bersemi
Sedetik asmara syurga
Selamanya

Pergilah rinduku
Hilangkan dirimu
Tak sanggup menanggung
Derita dikalbuku

Pergilah sayangku
Bangunlah semula
Semangat cintaku
Membara kerana dia
Tiada niatku
Tersemat dijiwa
Setia bersamanya
Cinta murni berdua
Beribu tahunnya
Mimpi indah mekar
Saat cinta bersemi
Sedetik asmara syurga
Selamanya

Pergilah sayangku
Bangunlah semula
Semangat cintaku
Membara kerana dia
Tiada niatku

Maafkan aku duhai kasih
Izinkan ku pergi

video

Monday, February 23, 2009

P. S. I Love You - 8

LAX Airport begitu sibuk petang itu. Bersesak para penumpang antarabangsa membanjiri Tom Bradley International Terminal. Di kaunter daftar masuk Malaysia Airlines, kelibat para pegawai bergerak pantas. Lapangan terbang “City of Angels” ini bukan sebarangan tempat. Lapangan terbang ini sudah menyaksikan ribuan ketibaan dan perlepasan bintang-bintang ternama Holywood. Inilah pintu masuk dan keluar kepada dunia glamour yang sinonim dengan Los Angeles itu.

Selepas insiden 9/11 pemeriksaan keselamatan di lapangan terbang Amerika amat ketat. Faridah, Nadia dan Amilah baru sampai di LAX. Mereka sampai 3 jam lebih awal. Empat beg pakaian besar di heret oleh tiga beranak itu. Selepas membayar tambang teksi, Faridah melangkah perlahan menuju ke kaunter daftar masuk Malaysia Airlines.

“How is the flight to KL today?,” tanya Faridah menyerahkan tiket penerbangan dan passport kepada pegawai di kaunter.
“Our flight is full Mdm, but you are lucky there is a row left for three of you,”
“Oh, thank you”
“Enjoy you flight”

Masih ada satu jam lagi masa menunggu. Amilah dan Nadia memberi isyarat kepada ibunya supaya masuk ke Restoren McDonalds. Selepas memberi wang kepada Nadia untuk membeli makanan, Faridah terus mencari tempat duduk. Dia menjumpai sebuah meja kosong bersebelahan dinding kaca. Dari situ jelas kelihatan pesawat yang tiba dan berlepas di LAX.

Sayup kelihatan juga pergunungan Santa Monica yang menjadi backdrop lapangan terbang LAX. Hati Faridah begitu sayu meninggalkan Los Angeles. Lebih 15 tahun menetap di kota metropolitan tersebut menjadikan kota itu sebati dengan Faridah. Dia merasakan mungkin ini kali terakhir melihat LAX… Semakin jauh lamunan Faridah….

Tidak lama kemudian Nadia dan Amilah tiba bersama makanan yang dibeli. Dua bungkus Fish Fillet, dua gelas jus oren dan satu gelas kopi panas. Sambil menjamu selera Nadia dan Amilah menonton televisyen di hadapan mereka. Faridah menikmati kopi panas sambil terus memandang ke tarmac.

Di kaca televisyen, Ryan Seacrest VJ terkenal sedang mewawancara Jesicca Simpson yang hadir di New York Fashion Week. Fesyen-fesyen rekaan pereka Malaysia, Zang Toi sedang di peragakan di runaway. Ramai selebriti terkemuka turut menghadiri pertunjukan. Antaranya Ivana Trump, Sharon Stone, Eva Longoria, Debra Messing, Patti Labelle, Farrah Fawcett, Angela Bassett, and Fergie dari the Black Eyed Peas. Mereka semua adalah peminat No. 1 Zang Toi.

Tiba-tiba Michelle Tan, pemilik MLT Fashion muncul di kaca televisyen. Ketibaan Michelle ke dewan pertunjukan di iringi Ismail Locklear. Mereka berdua begitu mesra dan berdampingan rapat sambil melambai-lambaikan tangan ke arah kamera. Michelle sempat mencium pipi Ismail sebaik paparazzi mengarahkan supaya mereka memberi pos terbaik.

Amilah dan Nadia terpaku seketika. Kemudian mata kedua-dua mereka bertembung.“Mama, Dad is on tele!!!” terdengar suara mereka menjerit serentak. Beberapa pengunjung restoran di sekeliling menoleh ke arah mereka. Faridah tersentak dari lamunannya. Ketika dia menoleh ke arah televisyen, Michelle Tan sedang menghadiah kucupan keriangan untuk seluruh peminat beliau. Untuk apa? Hati Faridah bergoncang mencari jawapan...

"Numb"

I'm tired of being what you want me to
so faithless lost under the surface
Don't know what you're expecting of me
Put under the pressure of walking in your shoes
(Caught in the undertow just caught in the undertow)
Every step that I take is another mistake to you
(Caught in the undertow just caught in the undertow

Chorus

I've become so numb
I can't feel you there
Become so tired so much more becoming this all
I want to be more like me and be less like you
Can't you see that you're smothering me
Holding too tightly afraid to lose control
Cause everything that you thought I would be
Has fallen apart right in front of you
(Caught in the undertow just caught in the undertow)
Every step that I take is another mistake to you
(Caught in the undertow just caught in the undertow)
And every second I waste is more than I can take

[Chorus]

I've become so numb
I can't feel you there
Become so tired so much more aware
I'm becoming this all I want to do
Is be more like me and be less like you
And I knowI may end up failing too
But I knowYou were just like me with someone disappointed in you

[Chorus]

I've become so numb
I can't feel you there
Become so tired so much more aware
I'm becoming this all I want to do
Is be more like me and be less like you

[Chorus]

I've become so numb
I can't feel you there
I'm tired of being what you want me to be
I've become so numb
I can't feel you there
I'm tired of being what you want me to be


P. S. I Love You - 7

Angin pantai Redondo Beach, Los Angeles bertiup sejuk petang itu. Faridah bersama dua anak remajanya berjalan menyusuri tepian pantai. Amilah dan Nadia berjalan di hadapan. Faridah di belakang. Sudah lebih satu jam mereka bersantai di situ. Faridah mahu menikmati persekitaran Redondo Beach puas-puas. Esok dia akan bertolak ke Kuala Lumpur. Dia bercadang tinggal di KL agak lama kali ini. Ini hari terakhir dia menghirup udara Redondo Beach sebelum berlepas dengan pesawat esok.

Rumah banglo Faridah terletak tidak jauh dari Pier Harbor, Redondo Beach. Dia sudah tinggal di situ lebih 15 tahun. Kediaman di kejiranan mewah Los Angeles itu sudah sebati dengan Faridah. Dia berpindah ke rumah tersebut sebaik berkahwin dengan Ismail David Locklear 18 tahun dulu. Rumah banglo putih menghadap laut itu dipilih sendiri oleh Faridah.

Sesampainya di sebuah bangku kayu bersebelahan perkarangan ‘roller blade’, Faridah terus duduk. Dia kepenatan lepas berjalan lebih dua jam. Amilah dan Nadia turun bermain pasir di pantai. Matahari sedang terbenam perlahan. Pemandangan di Redondo Beach sangat memukau. Ramai penduduk sekitar keluar menghirup udara segar.

Beberapa kumpulan wanita dengan bikini berjalan di persisiran pantai bersama anjing-anjing kesayangan mereka. Lelaki berbadan sasa berjoging dengan seluar pendek tanpa baju. Kanak-kanak pula saling berbalingan frisbee sesama mereka. Namun keriangan di pantai Redondo tidak dirasai oleh Faridah.Entah kenapa hati Faridah bertukar menjadi sayu petang itu. Pergerakan matahari terbenam semacam ingin mengakhiri satu bab penting dalam kehidupan Faridah. Ada semacam mesej yang ingin disampaikan kepada Faridah.

Biarpun suhu sekeliling sudah bertambah sejuk, Faridah tidak merasakan perubahan tersebut.Hatinya terluka dengan keengannan Ismail pulang ke Kuala Lumpur bersama-sama keluarga. Bukan Faridah tidak biasa pulang ke Malaysia tanpa Ismail. Tetapi kerana terlalu kerap bersendirian itulah, maka cakap-cakap kurang menyenangkan timbul di kalangan keluarga di Kuala Lumpur. Faridah sudah ketiadaan alasan untuk menjaga hati keluarga di Kuala Lumpur.

Pertengakaran memang kerap berlaku setiap kali Faridah mengajak Ismail pulang ke Kuala Lumpur. Tetapi pertengkaran tiga hari lepas begitu menyakitkan hari Faridah. Sudah tiga hari jugalah dia tidak bercakap dengan Ismail. Dulu masa ayah Faridah meninggal dunia pun Faridah pulang dengan anak-anak saja. Waktu itu Ismail menghadiri seminar di New York. Kepulangan kali ini ialah untuk menguruskan pembahagian harta keluarga di Johor Bahru. Faridah benar-benar mengharapkan kehadiran Ismail. Sekurang-kurangnya dapat memberi sokongan moral kepadanya. Bukan ada perebutan harta di kalangan keluarga, tapi Faridah mengharapkan Ismail ada bersama.

“I can’t join you for the trip, Ida,”
“Why not?”
“My client is taking me to New York.”
“New York, not again!”

Perbualan tiga hari lepas berkumandang semula di benak Faridah. Dia tahu benar siapakah pelanggan yang dimaksudkan Ismail. Michelle Tan. Pengusaha fashion terkemuka dari Malaysia. Firma Young and Knowlton, LA tempat Ismail bekerja adalah penasihat undang-undang gedung fesyen “MLT Fashion House” milik Michelle. Setiap kali ada pertunjukan fesyen di New York, Michelle akan meminta Ismail menemaninya.

MLT Fashion House membangun bersama Young and Knowlton di LA. Ismail adalah orang yang terawal berkhidmat untuk Michelle waktu dia mula-mula mencipta nama di Amerika dulu. Kini MLT Fashion House sudah sinonim dengan industri fesyen Amerika. Nama Michelle Tan sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Faridah pun mengenali Michelle, maklumlah mereka sama-sama dari Malaysia.

“Can’t you say no to your client?” rayu Faridah.
“I can’t Ida. You know how important MLT is to my firm.”

Lamunan Faridah tiba-tiba terhenti. Amilah dan Nadia sudah duduk di sebelahnya. Amilah menarik tangan Faridah mengajaknya pulang. Hari sudah semakin gelap dan suhu turun dengan derasnya. Faridah berjalan mengheret kaki dengan malasnya. Seluruh tubuhnya terasa berat meninggalkan Redondo Beach petang itu. Lampu-lampu jalan sudah mula menyinari malam. Restoran-restoran pantai mula menerima pengunjung.

Sesampainya mereka di rumah, Faridah dikejutkan oleh kereta BMW 6 Series suaminya. Ismail pulang awal hari itu. Biasanya dia akan sampai di rumah sekitar jam 9.00 malam. Jantungnya berdegup kencang. Semacam ada sesuatu yang luar biasa dirasakannya melihat Ismial sampai lebih awal. Kaki Faridah melangkah lemah. Dedaun pintu ditolak longlai.

“I am leaving for New York tonight Ida,” Ismail menyambut Faridah di muka pintu.
“Why?, you are not scheduled to leave until tomorrow,” tanya Faridah cemas.
“Something cropped up in New York, and I have to be there early,”
“And I am leaving with the kids tomorrow!”

Faridah menghempaskan punggungnya di sofa. Amilah dan Nadia terus menuju ke bilik mereka. Mereka berdua tahu akan ada ‘perperangan’ lagi antara Faridah dan Ismail. Kedua-duanya mendiamkan diri. Nadia membetul-betulkan beg besar terletak di kaki katil. Semua keperluan untuk percutian di Kuala Lumpur sudah diletakkan di dalam beg itu. Dua beradik itu merenung beg-beg besar mereka tanpa sepatah kata. Dari bawah kedengaran suara Faridah bertingkah dengan Ismail.

Wednesday, November 19, 2008

P. S. I Love You

Monday, November 10, 2008

P. S. I Love You - 6



Faridah hanya tersedar apabila Jamil menghulurkan sapu tangan untuk menyapu airmatanya. Memang Jamil tidak mungkin melupakan dia. Faridah terpaksa menerima hakikat tersebut. Walaupun mereka berdua sudah mempunyai haluan hidup yang berbeza, perasaan Jamil terhadap Faridah tidak pernah berubah. Malah, itulah yang sering diulangi Jamil pada setiap pertemuan mereka. Itu semua membuat Faridah resah dan serba salah.

Sudah berkali-kali Faridah mengingatkan Jamil bahawa dia isteri orang. Namun, Jamil langsung tak mengendahkan. “Saya pun suami orang,” itu gurauan Jamil setiap kali Faridah mengingatkannya. Akhirnya Faridah sendiri penat dan mengalah.

“Ke mana Nadia dan Amilah?” tanya Jamil.
“I suruh dia orang ikut Khadijah balik,” jawab Faridah.

Baru Jamil sedar kedua-dua anak gadis Faridah sudah pergi bersama Khadijah, adik bongsu Faridah yang kebetulan bekerja di Maybank, KLCC, Kuala Lumpur.

Angin petang bertiup kuat dari arah taman ke restoran Dome, KLCC. Petang-petang begitu, para pelanggan ramai. Jamil mencadangkan supaya mereka duduk di luar restoran sahaja kerana dia hendak merokok. Tetapi kerana mahukan privacy, Faridah menarik tangan Jamil terus ke dalam restoran.

Faridah semakin gelisah. Menyesal pula dia menyuruh Nadia dan Amilah pulang dulu. Tetapi itulah yang terbaik difikirkannya sebentar tadi. Ada perkara hendak dibincangkannya dengan Jamil. Di dalam restoran, satu lagi surat Rahimah Nordin dihulurkannya kepada Jamil…

Salam dari sahabatmu yang jauh
Semoga kau sihat-sihat selalu Faridah,

Entah mengapa hatiku bimbang saja dua tiga hari ni. Exam dah dua hari berlalu. Sahabatku, Fauziah Mek Kelantan tu dah berlepas ke Chicago semalam. Aku berseorangan di sini. Tak taulah apa aku nak buat masa cuti semester kali ini.

Baju kurung Johor yang kau hantar sudah aku terima. Cantiknya! Terima kasih banyak kerana bersusah payah mengirimkan baju tu. Baju tu aku terima sekali dengan beberapa lagi kiriman keluargaku dari JB termasuk beberapa majalah dan keratan akhbar the New Straits Times dari Jamil. Aku bercadang untuk memakai baju kurung tersebut pada Majlis Kebudayaan universiti bulan depan.

Bercakap pasal Jamil, kenapa dia senyap saja?Dahlah masa di sekolah dulu dia selalu mengelak dari aku, sampai sekarang pun dia tak berubah. Kalau aku tulis surat, lembat baru dia balas. Nak harapkan dia menulis, boleh jadi sasau aku di sini!

Kau tau tak? Dalam surat aku terbaru kepada Jamil, aku ada bertanya tentang masa depan dia. Dia kata dia sedang sibukkerana mengulang peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran. Kesian aku melihat dia. Siang bekerja di bank dan malam terpaksa mengambil kelas STP. Aku berdoa dia akan berjaya dalam peperiksaannya nanti. Ada juga aku bertanya tentang ‘girl friend’ dia. Katanya, dia belum ada kesempatan untuk memikirkan perkara tersebut. Sedap hatiku mendengarnya. Bukan apa, aku tak mahu dia kecundang lagi dalam peperiksaan jika ada ‘gangguan’ seperti itu.

Emak aku ada menyebut tentang Jamil juga. Dia ada bertanyakan aku siapa Jamil? Katanya, Jamil banyak bersusah payah mengirimkan bahan-bahan rujukan dari JB untuk aku. Emak aku berpesan supaya menulis surat kepada Jamil dan berterima kasih kepadanya.

Nada surat emak akupun lain macam saja. Dia begitu mengambil berat dan asyik mengingatkan aku supaya menulis kepada Jamil. Entahlah…

Kau pun tahu siapa Jamil. Aku saja yang mengambil berat tentang dia. Namun dia acuh tak acuh sahaja. Dan sejak aku jauh di sini, akupun dah tak tahu lagi banyak perkembangan diri Jamil lagi.

Tak mengapalah. Kita hanya boleh merancang. Tuhan sahaja menentukan. Sorilah, aku banyak mengambil masa kau. Aku akan menulis lagi kalau ada masa. Jumpa lagi di kesempatan depan.

Salam rindu dari sahabatmu,

Rahimah Nordin.


Jamil diam. Surat Rahimah dihulurkannya kembali. Faridah menyimpan kembali surat tersebut di dalam beg tangannya. Mereka berdua tidak berkata apa-apa.

“Encik nak makan apa?” tanya pelayan restoran mengejutkan mereka berdua.
“Bagi saya Chicken and Mushroom Pie dan Earl Grey tea,” jawab Jamil.

Faridah masih lagi membelek-belek menu. Dia belum memutuskan hendak makan apa petang itu.

“What do you recommend ya? tanya Faridah kepada pelayan.
“Can I recommend you “Caesar” Miss?”
“Oh, what is that?”
“This is Dome Special today Miss. Sliced beef, with parmesan, cos lettuce, croutons and classic Caesar dressing,”
“OK, I’ll have that, and a black coffee for me,”

Pelayan restoran berlalu selepas mengulangi tempahan Jamil dan Faridah. Jamil bangun mencapai beberapa naskah majalah yang disusun pada dinding restoran. Faridah memerhatikan pergerakan Jamil. Dia masih menunggu tindak balas Jamil lepas membaca surat Rahimah. Dan Jamil terus berlakon macam tiada apa perlu dikomen tentang surat itu.


Bersambung...









Monday, March 03, 2008

P. S. I Love You… P - 5



Faridah kenal benar Jamil. Macam sebuah buku, Jamil begitu mudah dibaca. Lebih dua puluh tahun mengenali Jamil, Faridah semacam dapat meneka apa yang sedang melanda fikiran Jamil. Kasihan pula dia melihatkan Jamil begitu. Biarlah… bisik hati Faridah.

Surat Rahimah Nordin benar-benar mengejutkan Jamil. Dari awal lagi dia merasakan ada yang tak kena apabila Faridah mengajaknya keluar. Memang dia ingin sekali berjumpa Faridah tetapi dia tidak menjangka akan dikejutkan sebegitu rupa. Apa yang Faridah tahu yang dia tidak tahu? Jamil cuba meneka tetapi tiada satu jawapan pun yang dapat memuaskan hatinya.

“Eh habiskanlah latte tu,” tegur Jamil memecah kesunyian.
“Ke mana kita lepas ni?,” Faridah bertanya manja sambil meneguk latte di cawan.
“Baik you cari Nadia dan Amilah dulu,” Jamil mengarahkan Faridah. Dia meninjau-ninjau mencari kedua-dua anak gadis Faridah itu.

“Mama, I want to buy this book,” kata Amilah sambil memegang tangan ibunya. Buku “The Secret Diary of Adrian Mole – Aged 13 ¾ ” sudah berada di genggamannya.

Jamil tersenyum memandang Amilah. Dia tahu buku tersebut kerana pernah membacanya pada lewat1993. Buku tulisan Sue Townsend tersebut memang best sellers dan pertama kali diterbitkan pada 1982. Malah Jamil sudahpun membaca beberapa siri novel sambungannya, “The Growing Pain of Adrian Mole”, “True Confession of Albert Adrian Mole” dan “Adrian Mole The Cappuccino Years”.

Adrian Mole menjadi terkenal di kalangan pembaca Inggeris lebih 25 tahun dulu. Kini novel tersebut telah menjadi klasik. Cara Sue Townsend mengupas masalah kaum remaja begitu bersahaja dan melucukan. Permasalahan perkahwinan dan keibubapaan digarap begitu berkesan dan tidak menjemukan sekali.

Mereka berempat berjalan menuruni tangga berputar dalam Kinokuniya sebaik sahaja Jamil mengambil semula wang baki bayaran minuman dari pelayan restoran. Di kaunter bayaran Kinokuniya, Jamil menghulurkan wang RM30.00 kepada Amilah untuk buku tersebut.

“Thank you Uncle,” kata Amilah sambil menerima wang dari Jamil.
“You are most welcome!,” balas Jamil tersenyum lebar.
“Kita ke Tower Records lepas ni,” Jamil mengalihkan pandangan kepada Faridah.
“Ok.”

Orang telah mula ramai di KLCC. Nadia dan Amilah berbisik-bisik dan ketawa sambil menuruni tangga bergerak dari aras 3 KLCC. Di belakang mereka Jamil dan Faridah berjalan beriringan selang tiga anak tangga. Fikiran Jamil melayang lagi. Dia teringat masa-masa lalu ketika sering keluar bersama Faridah di Johor Bahru. Kini dia menyusuri semula memori puluhan tahun dulu di daerah yang berlainan. Dalam keadaan yang berlainan pula.

Mereka tiba di aras lower ground KLCC. Di Centre Court penuh dengan para pengunjung. Ada pameran oleh ‘Dior’ jenama pewangi terkenal dari Perancis. Para pelayan sedang sibuk meminta pengunjung mencuba keluaran terbaru mereka. Sambil mengelak dari bertembung dengan para pengunjung lain, mereka berempat terus menuju ke Tower Records yang terletak di belakang tangga bergerak KLCC.

Setibanya mereka di Tower Records Nadia dan Amilah terus ke rak cakera pada kegemaran mereka. Jamilah mencari album terbaru Linkin Park sementara Amilah berpusing-pusing mencari rak Hilary Duff. Mereka berdua ‘hilang’ lagi.

“You ingat lagi album lagu pertama you bagi I,” tanya Faridah sambil membelek-belek cakera padat Shelia Majid.
“Ingat, album the Bread,”
“Lagu apa yang you suruh I dengar?,”
“Goodbye Girl.”
“Kenapa suruh I dengar lagu tu?,”
“Sebab I nak you buka pintu,”
“Hah? Buka pintu?”
“Yalah, I nak you buka pintu hati you untuk I,” Jamil tersenyum.

Jamil dan Faridah beralih dari satu rak ke satu rak yang lain. Entah album lagu siapa yang mereka cari. Tiba-tiba Jamil berhenti di rak koleksi lagu-lagu dari filem. Dari situ Jamil mengangkat sebuah album “The Notebook” lalu diserahkan kepada Faridah. Filem “The Notebook” ialah arahan Nick Cassavetes lakonan Ryann Gosling dan Rachel McAdams. Filem tersebut menjadi kegemaran mereka berdua biarpun mereka hanya menontonnya secara berasingan. Ia adalah sebuah drama romantik menyayat hati namun punya penamat yang manis sekali.

“You ingat lagi filem ni?,” tanya Jamil.
“Behind every great love is a great story,” jawab Faridah memetik kata-kata dari filem “The Notebook”.
“Ada beberapa persamaan cerita tu dengan…,”
“Dengan cerita kita?!” sambut Faridah belum sempat Jamil menghabiskan ayat.
“You ingat dialog masa Allie bertemu Noah selepas lama dipisahkan?” tanya Jamil.
“Mulalah tu....”

Allie: Why didn't you write me? Why? It wasn't over for me, I waited for you for seven years. But now it's too late.
Noah: I wrote you 365 letters. I wrote you everyday for a year.
Allie: You wrote me?
Noah: Yes... it wasn't over, it still isn't over

“Yes…it wasn’t over, it still isn’t over,” Jamil mengulangi kata-kata Noah. Matanya memandang tepat ke wajah Faridah. Faridah bungkam. Tanpa disedari jari-jemari Faridah mula menggenggam erat tangan Jamil. Jamil terdiam. Airmata jernih berkumpul di mata Faridah.

Bersambung...

Tuesday, February 26, 2008

P. S. I Love You P- 4


Menemui sahabatku Faridah semoga kau di dalam kebahagiaan, selalu...

Buat masa ini aku sedang berperang dengan buku. Final exam tinggal dua minggu saja lagi. Kalau aku lulus nanti, aku akan pulang dengan Masters Degree in Town Planning. Ada kerja kosong tak di MBJB? Kau tolonglah doakan aku lulus dengan cemerlang ya.

Apa khabar Razak Rahman?. Dengarnya kau dan Razak dah berbaik semula. Aku sentiasa mendoakan agar kau dapat teman sejati. Buat diriku, belum ada lagi yang boleh mengisi tempat “J..........”.

Jamil terhenti membaca. Dia mengalih pandangan kepada Faridah. Dalam hatinya berdetik tanda tanya. Siapa ‘J’?. Johari?, Jamal?, Jamil? Tak mungkin...

“Bacalah terus,” Faridah menggalakkan.

Macam mana pekerjaan kau di JB? Mesti seronok kan. Kau masih dapat menikmati keseronokan tinggal di Johor. Aku di sini rindu mee rebus Johor. Di sini, balik-balik sandwic, piza, burger atau spaghetti. Bosan! Nak makan Asian foods mahal!

Tolong sampaikan salam aku pada Jamil. Tahinah di atas kejayaannya mendapat tempat belajar di Universiti Malaya. Memang dia layak mengaji undang-undang di sana. Itu memang bidang yang diidamkannya. Aku tahu dia bekerja keras dalam STPM tahun lepas. Aku tumpang merasa gembira di atas kejayaan Jamil. Biarpun dia tak tahu, aku sentiasa mendoakan kejayaannya.

Sekali lagi bacaan Jamil terganggu. Dia tidak menyangka Rahimah masih mengambil berat tentang dirinya. Sebab, sejak Rahimah melanjutkan pelajaran ke Indiana, Jamil jarang menghubunginya. Mungkin adalah, sekali dua dia menghantar surat dan poskad kepada Rahimah. Itupun masa Rahimah baru mula-mula belajar di Indiana University.

Betulke Jamil dah ada girlfriend sekarang? Surat kau yang terbaru ada memberitakan hal ini, namun masih menanti pengesahan. Aku harap kau dapat mengemaskinikan hal ini dalam suratmu yang akan datang. Bukan apa, aku cuma nak tahu perkembangan terbaru.

Beg tangan “Coach” yang kau pesan tu telahpun aku belikan. Penat jugalah aku meronda downtown hujung minggu lepas. Nasib baik minah Kelantan, Fauziah tu ada sama temankan aku. Kalau tidak letihlah aku nak jalan sorang-sorang. Kau tahulah keadaannya di sini. Tentu kau dah baca kisah lima orang students kena tembak dalam kampus aku. Tu semua kerja orang gila, tertekan dan entah apa-apa lagi!

Kalau tidak ada apa-apa masalah aku akan pulang Julai depan. Aku tak akan tunggu sampai konvokesyen. Tak pa lah, universiti boleh poskan transkrip dan ijazah aku kemudian. Lagipun biasiswa aku tak cukup nak tunggu sampai konvokesyen. Kau tahulah, biasiswa kerajaan Johor, banyak mana?

Aku teramat rindukan Malaysia. Johor maksud aku. Aku akan maklumkan tarikh kepulanganku nanti bila dah dekat, ok?. Sementara itu, biarkan aku fokus pada exam dua minggu lagi. Tolong kirim salam pada semua kawan-kawan di JB. Bye.


Salam sayang, selalu...
Rahimah Nordin.

Jamil meletakkan kembali surat Rahimah di atas meja. Dia mengalih pandang kepada Faridah dan kedua-dua mereka bertentang mata. Faridah tersenyum. Seribu satu macam persoalan dalam fikiran Jamil.

Monday, February 18, 2008

P. S. I Love You P3

Jamil meluahkan perasaan cintanya kepada Faridah ketika cuti semester UM. Dia sudah bersedia untuk ‘menaiktaraf’ hubungannya dengan Faridah. Dia menyangka Faridah akan dapat menerima cintanya. Jangkaan Jamil meleset. Namun, lumrah gurisan cinta pertama, lukanya terlalu dalam. Tidak mudah nak dilupakan begitu saja. Sehinggalah sekarang, walaupun Jamil sudah menerima hakikat Faridah isteri orang, Jamil masih lagi bertanyakan Faridah. Mengapa cintanya ditolak? Tanpa alasan. Tanpa penjelasan. Dia merasakan berhak tahu.

“Encik nak minum apa?” pertanyaan pelayan restoran mengejutkan Jamil.
“Err..., You minum apa?”
“Bagi saya latte.”
“Sayapun sama.”
“They serve the best caffe latte here,” kata Jamil. Dia malu sebab mengelamun jauh tadi.

“I jumpa you ni nak cakap sesuatu,” Faridah berkata sambil matanya melemparkan pandangan keluar.

“I dah agak dah. You mesti ada sesuatu,” Jamil menjawab semacam mengiakan apa yang terbuku di benaknya sepanjang hari.

“Ada surat dari Rahimah Nordin.”
“Apa? You melawak ke ni…,”
“Ada beberapa pucuk yang you patut baca.Dah lama dalam simpanan I.”


Jamil terkejut besar. Rahimah Nordin meninggal dunia pada tahun 1987. Bagaimana surat tu baru muncul sekarang, selepas 20 tahun. Jamil mula cemas bercampur bingung. Memang dia kenal Rahimah. Jamil kenal Rahimah terlebih dulu sebelum mengenali Faridah. Mereka bertiga satu kelas Tingkatan 6 Sains, English College, Johor Bahru.

Rahimah pelajar paling cantik dalam kelas Jamil. Kulitnya putih kuning, licin macam telur dikupas. Matanya besar, hidung mancung. Dia sentiasa berpakaian kemas dan sopan. Kalau bercakap sentiasa tersenyum lalu ketawa. Dia juga seorang peramah dan pandai bergaul. Dia seorang yang cekal dan setia.

Dari Faridah, Jamil mendapat tahu keluarga Rahimah dari golongan elit Johor. Bapanya guru besar di Sekolah Menengah Bakar Batu, Johor Bahru sementara ibunya pegawai tinggi di Jabatan Pelajaran, Johor. Datuk Rahimah ialah tokoh politik Umno yang disegani di Johor sementara bapa saudaranya ialah Menteri Besar Johor pada masa itu. Rahimah tinggal di Pasir Pelangi, Johor Bahru.

Yang paling Jamil ingat tentang Rahimah ialah dia pernah beberapa kali, menolak pelawaan Rahimah untuk menonton wayang bersama dulu. Itupun bukan dia sengaja menolak. Dalam dia gembira Rahimah mengajaknya keluar, Jamil sebenarnya kurang selesa. Jamil datang dari kampung dan berkeluarga orang kebanyakan, Rahimah pula anak orang berada. Rasa rendah dirinya begitu menebal waktu itu. Jadi dia membuat pelbagai alasan mengelak dari terlalu rapat dengan Rahimah.

Selepas beberapa kali dipelawa, akhirnya Jamil keluar juga dengan Rahimah. Kebetulan, Faridah tidak hadir ke sekolah. Lepas saja tamat matapelajaran terakhir hari itu, Rahimah bergegas mendapatkan Jamil.

“Faridah tak ada hari ni. Kita lunch sama-sama ya,” ajak Rahimah sambil melangkah keluar bilik darjah.
“Ya, ok. Boleh jugak,” Jamil menjawab serba salah.
“Kita makan di Tepian Tebrau. Lepas tu boleh ke Perpustakaan Tun Ismail.”
“Ya, ok. Jom la,” pendek saja jawaban Jamil.

Peristiwa lebih 20 tahun lalu berkumandang kembali. Sepanjang makan Jamil langsung tak berselera. Macam tak percaya dia akhirnya keluar dengan Rahimah. Rahimah ingin tahu mengapa Jamil sering cuba mengelak darinya. Puas Jamil memberi alasan. Namun satu pun tak masuk akal.

Petang itu Rahimah menghantar Jamil pulang dengan keretanya. Sebaik Jamil keluar dari kereta Honda Civic milik Rahimah, matanya terus tertumpu kepada nombor pendaftaran kereta tersebut, JAM 33.

Tidak ada kurangnya Rahimah. Dari segala segi, dia memang calon girlfriend terbaik. Kalau Rahimah orang kebanyakan, dah lama Jamil boleh menerimanya. Bagi Jamil Rahimah umpama seekor merak kayangan.

Dengan berhati-hati Jamil membuka sampul surat yang dihulurkan Faridah. Lembaran kertas A4 yang digunakan sudah agak lusuh. Gementar jari Jamil memegang surat itu. Jantungnya berdegup kencang. Surat tersebut ditujukan kepada Faridah bertarikh 30 April 1987. Ia diposkan dari Bloomington Indiana, United States of America…

Bersambung...